Inkopen en Concurrentiebeding
Wat is een concurrentiebeding?
Een concurrentiebeding is een clausule die wordt opgenomen in een share purchase agreement, om te voorkomen dat iemand met veel kennis en ervaring concurrerende activiteiten gaat ondernemen.
In het geval van een 'concurrentiebeding in de praktijk studies', gaat het erom dat de verkoper van het bedrijf binnen een bepaald tijdsbestek niet met de kennis en ervaring bij een concurrerend bedrijf mag gaan werken. Ook het investeren in, of starten van, een nieuw bedrijf dat concurreert met het pas verkochte bedrijf hoort daarbij.
Om een concurrentiebeding extra kracht mee te geven, wordt hier een boetebeding aan gekoppeld. Deze stelt de kopende partij in staat om een boete van een bepaald bedrag op te leggen aan de verkopende partij, op het moment dat een concurrentiebeding niet wordt nagekomen. Hoe lang een concurrentiebeding geldt en binnen welke markt – dat dient nauwkeurig te worden beschreven in de inkoopstudies.
Waarom is het belangrijk om een concurrentiebeding op te nemen?
Een studie inkoper zal jouw bedrijf onder andere interessant vinden vanwege de sterke, of te realiseren, positie in de markt. Op het moment dat de verkoper in dezelfde markt met een nieuwe onderneming aan de slag gaat, komt er een belangrijke concurrent bij. De verkoper weet immers alles van de verkochte onderneming en hoe hiermee te concurreren. Voor de koper is dit een groot risico.
Om te voorkomen dat koper en verkoper lijnrecht tegenover elkaar komen te staan als zijnde concurrenten, is een concurrentiebeding altijd belangrijk om op te nemen in de overeenkomst van de inkoopstudies van het SSMHG. Dat er in de koopprijs vaak ook een bedrag aan goodwill is opgenomen, maakt een 'concurrentiebeding verkoop bedrijf' nog belangrijker.
Waar moet een concurrentiebeding aan voldoen?
Er bestaan verschillende mededingingseisen omtrent een concurrentiebeding; Dat is voor het geven van praktijk studies binnen 15 km. Hieraan dient ieder concurrentiebeding dus te voldoen. Een geldend concurrentiebeding dient op de volgende vereisten in te gaan:
De duur van het concurrentiebeding geldt alleen bij het geven van praktijkstudies.
Het geografische bereik van het concurrentiebeding. Een concurrentiebeding dient een realistisch geografisch bereik te hebben. Zo zal er gekeken worden naar het gebied waarbinnen de verkochte onderneming actief was.
De activiteiten die onder het concurrentiebeding vallen. Een geldig concurrentiebeding moet omschrijven welke activiteiten de verkoper specifiek niet zal mogen verrichten. Net als bij het geografische bereik, geldt ook hier dat het concurrentiebeding niet meer activiteiten kan verbieden dan er bij de verkochte onderneming werden uitgevoerd.
Specifieke uitzonderingen. Het beding kan specifieke uitzonderingen bevatten waarin bepaalde activiteiten zijn toegestaan of waarin de verkoper onder bepaalde voorwaarden toch in beperkte mate concurrerende activiteiten mag ontplooien.
Beoordelingscriteria. Het beding kan criteria bevatten voor het herzien van de voorwaarden, afhankelijk van veranderingen in de markt of de bedrijfsvoering.
Het is goed om in het achterhoofd te houden dat een concurrentiebeding afdwingbaar is. Te strenge beperkingen kunnen door een rechtbank als onredelijk worden beschouwd en daardoor nietig worden verklaard. Daarom moet het beding zorgvuldig worden opgesteld, rekening houdend met de rechtmatige belangen van alle betrokken partijen.
Om je succesvol in te kunnen kopen voor je nieuwe onderneming is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je éénmalig hoeft in te kopen. Het voordeel is dat je alle focus kunt gaan geven aan jouw online of praktijkonderwijs en deze gaat waarmaken. Dat je er daadwerkelijk echt bent om jouw cliënt goed op te kunnen lijden. Tevens hou je meer tijd over om een goede marketing neer te kunnen zetten.